Ga naar de inhoud

Is een themakalender altijd nuttig?

Gebruik jij een themakalender voor je promotieplanning? Nee? Wil je minder adhoc je promoties inzetten en wat beter vooruit werken? Dan is een themakalender een geschikte tool voor jou.

Wat is een themakalender?

Als ik het over een themakalender heb, bedoel ik daar een overzicht mee met daarin alle momenten in het jaar die voor jouw onderneming of meer specifiek voor een product categorie vanuit marketing perspectief van belang zijn. Het gaat in deze kalender om marketing momenten die door het gehele jaar plaatvinden zoals, bepaalde feestdagen, landelijke momenten van andere organisaties, en eigen evenementen in het jaar. Je kunt hierbij denken aan landelijke of regionale feestdagen, eigen klantdagen of beursdeelnames, bepaalde themadagen in een jaar zoals bv. secretaressedag.  Voor elk product of dienst zijn er dit soort momenten in het jaar te vinden waar je op aan kunt of wilt haken. Een themakalender kan worden opgemaakt voor een heel jaar of per half jaar. Dit is onder andere afhankelijk van de productietijd van je product of dienst die je in de promotie mee zou willen nemen.

Voor wie is de themakalender geschikt?

Het is een misverstand om te denken dat een themakalender alleen maar geschikt zou zijn voor grotere bedrijven. Iedereen die graag overzicht heeft of vooruit werkt met een periodiek plan kan dit gebruiken.

Voordelen van een themakalender?

  • Structuur. Je hebt een overzicht voor een komende periode, je weet wanneer je wat wil gaan doen.
  • Basis; de themakalender is een uitgangspunt voor je social media campagnes, promotiekalender of contentkalender.
  • Vooruitwerken. Door het overzicht wat je krijgt kun je werkzaamheden naar voren halen of combineren.
  • Evaluatie. Het wordt makkelijker je promoties te evalueren en eventueel wel of niet te herhalen.

Hoe is een themakalender opgebouwd?

  1. Thema

Wat is de naam van het thema waar je iets mee zou willen doen qua promotie?

  1. Datum

Wanneer is het thema.

3. Product

Welk producten in sluit aan bij het gekozen thema.

  1. Onderwerp

Wat is je promotie of het onderwerp waar je wat over wilt vertellen.

  1. Promotie

Met promotie bedoel ik in dit geval echt de promotie. Wat ga je doen qua promotie?

  1. Blog

Loont het thema en gekozen promotie zich voor een blog?

  1. Social media

Waar ga je aan de hand van dit thema een social media post voor maken.

  1. Website

Ga je nog een extra uiting op je website plaatsen.

  1. Doelstelling

Het handig om voor jezelf de doelstelling van je promotie te formuleren. Je kunt dan achteraf makkelijker evalueren of en hoe succesvol de promotie is geweest.

Wat is het verschil tussen een themakalender en een promotiekalender en een content kalender?

Zoals je misschien al verwacht is een themakalender het overkoepelende overzicht van je jaarplanning. Een promotiekalender gaat meer de diepte in. Hier geef je aan wat je bij een bepaald thema wil gaan doen. Een content kalender gaat er nog wat verder op in. Een themakalender is dus een overkoepelend overzicht waarna je meer gedetailleerd gaat uitwerken wat er verder nog moet gebeuren.

Nadelen van een themakalender?

Je werkt vooruit, dus het kan gebeuren dat je een bepaalde in het jaar in de kalender mist. Echter een themakalender moet voor je gaan werken als een handige tool voor jou en niet als een vastgelegd programma. Er moet altijd ruimte blijven om promoties toe te voegen of te verwijderen. Want niemand kan zien hoe de actualiteit zich ontwikkeld en dit er toe leidt om extra promo’s toe te voegen of juist niet te gebruiken.

Ten slotte nog enkele tips:

  • Ik werk zelf het handigste met Excel om een themakalender in te maken.
  • Je kunt je themakalender voor een heel jaar maken, maar de promotie- en content kalender per half jaar of kwartaal maken.
  • Print de kalender uit en hang de themakalender (indien mogelijk) op, zo loop je er letterlijk tegen aan en blijf je scherp met het tijdig inplannen van je promoties.
  • Er zijn verschillende programma’s die je kunnen helpen met het inplannen van je social media posts, zoals o.a. Hootsuite, Later, Buffer, Zoho social etc. Het is het best om zelf in te schatten wat voor jou handig werkt
  • Canva heeft ook een content planner. Je kunt er vrij eenvoudig zelf artwork op maken voor je posts of voor in je blog en deze in de content kalender plaatsen. Er is een, beperkte, gratis versie. De betaalde versie heeft meer mogelijkheden die heel handig kunnen zijn.
  • Last but not least, aansluitend op de nadelen, een themakalender moet je helpen om overzicht te bewaren. Het is een leidraad en geen strak plan. Als de kalender niet aansluit op de werkelijkheid dan is dat zo. Je moet er dan vanaf wijken, en eventueel de aanpassingen in de kalender verwerken.