Ga naar de inhoud

Projecten

Voorbeelden van projecten

Marketing planning

Een coaching bureau vroeg mij naar hun oude website te kijken en advies te geven voor het opmaken van hun nieuwe website. Naar aanleiding hiervan heb ik een marketing plan gemaakt. Ik heb met name gekeken wat de functie en doelstelling is van de website in algehele bedrijfsvoering, de marketing en werving van klanten. Met de uitkomsten van mijn onderzoek heb ik hen ook aanbevelingen gedaan ten aanzien van de nieuwsbrief en overige marketing activiteiten.

Thema kalender

Voor verschillende klanten heb ik een thema, promotie en content kalender opgezet. Door het overzicht wat hier mee krijgt, kun je vooruit werken en bewaar je overzicht. Je kunt hiermee ook je promoties en content strategischer inzetten. Echter de winst wordt vooral behaald doordat je efficiënter en effectiever werkt. En uiteraard is een goed overzicht ook handig bij de evaluatie achteraf.

Assortimentsanalyses

Voor verschillende klanten en projecten heb ik uitgebreide analyses op assortimentsniveau gemaakt. Een assortimentsanalyse bestaat uit meerdere verschillende kwantitatieve en kwalitatieve analyses. Een aantal voorbeelden van analyse zijn:

  • omzet, afzet & marge analyse,
  • analyse van algemene marktdata (indien beschikbaar)
  • een “veld” onderzoek
  • advies van mogelijke verbeteringen; nieuwe producten, andere indeling, en nog meer

Uiteraard is de keuze voor de analyse case-afhankelijk.

Productintroducties

Voor verschillende producten heb ik het introductieproces begeleid. De aanpak van een succesvolle product introductie vraagt om een een goede project planning zodat alle punten mee genomen worden en overdacht worden. Punten waar rekening mee moet worden gehouden bij een product introductie zijn:

  • doelgroep
  • keuze verkoopkanaal
  • marketing communicatie
  • training medewerkers
  • logistieke haalbaarheid

Organiseren beurzen en andere evenementen

Ik heb in het verleden verschillende grote en kleinere events georganiseerd, denk bijvoorbeeld aan workshops, beurzen of klantdagen. Het organiseren van deze events omvatte alles wat erbij komt.

  • bepalen van onderwerp en inhoud
  • regelen van de accommodatie
  • promotie creëren voor het evenement
  • budget planning en monitoring

Ontwikkelen categorie concepten

Categorie concepten ontwikkelen. Wanneer je een al een tijdje met je bedrijf en je producten bezig bent kan het gebeuren dat je een een blinde vlek ontwikkeld en het daardoor goed is om je product categorie eens te evalueren. Niet alleen met een assortimentsanalyse, maar ook bijvoorbeeld hoe je over komt op je klant en de uiteindelijke shopper. Bij het maken van een categorie concept komen de volgende punten aan bod:

  • Assortimentsanalyse
  • Analyse van gebruikte marketingtools specifiek voor de categorie
  • Maken van een handelspresentatie