Een goede marketing strategie houdt rekening met alle onderdelen van je bedrijf. De gekozen marketing strategie wordt bepaald door de kern van je bedrijf. De missie die je wilt uitstralen samen met de producten en markt waar je in begeeft is bepalend voor de gekozen strategie.
Marketing plan
De marketing strategie die je hebt is ook een leidraad voor het marketing plan wat je gebruikt om je aanpak en focus te bepalen in de marketinginvesteringen die je doet, het is tevens een middel om inzicht te hebben in de noodzakelijke stappen. Een goed marketingplan is ook geen eenmalige actie, maar een activiteit die continue geëvalueerd en bijgewerkt moet worden. Een goed marketingplan zorgt ook voor consistentie in alles wat je in marketing doet. Je komt hierdoor sterker over en blijft de boodschap die je wilt uitdragen beter bij je doelgroep hangen.
Een goed marketing plan begint bij je missie. Waarom doe je wat je doet. Zorg dat je uniek en authentiek bent en blijft. Wat bij de een past hoeft voor jou niet te passen.
Probeer een marketing plan ook zo simpel mogelijk te houden. Als je het te moeilijk maakt, dan kun je jezelf er niet aanhouden. Werk met een doelstelling en een aantal subcriteria, die ook goed te meten en te toetsen zijn. Uiteraard staan deze doelstellingen en criteria net zoals het algehele marketingplan niet vast.
Met het product in gedacht is het ook belangrijk om goed te weten op welke doelgroep je wilt gaan richten. Op basis van een duidelijk beeld van welke doelgroep er bij jou onderneming en je producten past kun je je marketing er gerichter op inzetten. Dit geldt zowel voor de marketing communicatie als ook voor de wijze waarop jij de product aan de klant wil gaan aanbieden. Voor beiden geldt dat heel belangrijk is om je in te leven in hoe jouw klant door alle stappen van het aankoopproces (ook wel customer journey genoemd) heen gaan en welke touchpoints daar belangrijk zijn om hem/haar te helpen met het maken van de juiste keuzes.